تبلیغات
وبلاگ بهداشت و تغذیه - دنیای مادرانه، دنیای زیبایی است.
 دنیای مادرانه، دنیای زیبایی است. ... عمومی ,

بارداری

زنان باردار ویتامین مصرف کنند
مقداری قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی که شما مصرف می کنید تامین می شود،اما مقدار کافی این مواد به تنهایی ازراه غذا تامین نخواهد شد
،ویتامین های زمان بارداری به خصوص خوردن قرص آهن بسیار حائزاهمیت است .نکته بسیا مهم این است که مقادیر اضافی ویتامین ها با عث نقایص غیر قابل جبران درکودک خواهد شد
پس اطمینان حاصل کنید که قبل از مصرف دارهای مکمل با پزشک خود مشورت کرده باشید.

زنان باردار چه غذاهایی را نباید بخورند
بیشتر غذاها منعی دردوران بارداری ندارند از تن ماهی فقط یک بار در هفته استفاده شود. از خوردن تخم مرغ پرهیز کنید از پنیر هایی که در تهیه آنها از شیر پاستوریزه استفاده نشده است پرهیز کنید.
از خوردن چای زیاد و پررنگ به علت کافئین بالا آن خودداری کنید و درطی بارداری سیگار نکشید. استفاده مقادیر زیادی کافئین عوارض ناخواسته رادر سه ماه اول افزایش میدهد در طی دوران بارداری مصرف چای ،قهوه،
 شکلات و نوشابه را به حداقل برسانید ولی مصرف گهگاه به مقادیر کم اشکالی ندارد.

زنان بارداری که در طول بارداری دچار خونریزی می شوند
بسیار شایع است که خانم ها در طی بارداری مقادیر بسیار کم خونریزی یا دردهای شکمی شبیه قاعدگی را در شروع بارداری تجربه کنند. این مقادیر بسیار کم در ماه های اول نگرانی ندارد ولی توصیه میشود حتما با پزشک
مشورت کنند.

غذاهای مادر در طی دوران بارداری
در طی بارداری به مقدار کالری روزانه نیاز بدن 300 کالری اضافه شود.این مقادیر اضافی کالری به اندازه دو لیوان شیر کم چرب یا ده تکه سیب زمینی سرخ شده می باشد.

در زمان سرماخوردگی زنان باردار
در سه ماهی اول از استفاده از داروهای غیر ضروری پرهیزکنید . بهترین درمان سرما خوردگی استراحت زیاد وخوردن مایعات گرم می باشد. ولی خوردن استامینوفن در این زمان اشکالی ندارد.
همچنین از خوردن دارو هایی مثل آسپرین ،بروفن،یا استامینوفن کدئین در زمان بارداری باید خودداری کرد.

مناسب ترین وضعیت برای خوابیدن در زمان بارداری
 وضعیت قرار گرفتن بدن در زمان خوابیدن بسیار مهم است ،قرار گیری خوب هنگام خوابیدن زمانی است که به پهلوی چپ می خوابید ،در حالی که زانوهای خود را کمی خم کنید .یک بالش بین پاها و زیر شکم خود قرار دهید تا ستون فقرات دچارآسیب دیدگی نشود.
لازم به ذکر است بعد از هفته بیست و چهارم بارداری بهتر است به پشت نخوابید ،چون رحم شما به شرائین شما فشار وارد میکند و باعث افزایش فشار خونتان می شود.

زنانی که عروقشان دچار واریس است در زمان بارداری
افزایش مایعات درسیستم گردش خون و فشار روی عروق پاهای شما به علت بزرگ شدن رحم ،باعث گشاد شدن عروقی و و واریسی شدن عروق می شود. واریس میتواند علت ژنتیکی داشته باشد اما بطور قابل ملاحظه ی
بعداز وضع حمل بهتر میشوند.

ارتباط جنسی در زمان بارداری
ارتباط جنسی در زمان بارداری باعث آسیب به کودک نمی شود ،در سه ماهه اول به علت حالت تهوع ،استفراغ، خستگی وتغییرات هورمونی ار تباط جنسی برای خانم ها ممکن است دلپذیر نباشد ،ولی در ماه های بعدی
 این وضعیت تغییر می کند. نکته حائز اهمیت  این است که اگر بارداری شما همراه با مشکلاتی همانند خونریزی ،پاره شدن پرده آمنیون  یا شروع زود رس انقباضات رحمی و احتمال بدنیا آمدن کوک نارس باشد بهتر است ارتباطی وجود نداشته باشد.

زنان باردار حرکت فرزند و یا به عبارتی لگد زدن
هفته شانزدهم بارداری زودترین مرحله ی است که زن باردار میتواند از حرکت کودک آگاه شود . اوایل گاهی بصورت حرکات پروانه ای درداخل شکم و تکان های بسیار خفیف می باشد ولی بتدریج کاملا احساس خواهید کرد که شخص زنده درداخل بدن شما لگد پرانی میکند.

زنان در ماه های اول بارداری بطور دائم دچار خستگی و احساس ضعف می کنند
احساس خستگی از شاییع ترین علایم  حاملگی بخصوص در سه ماهه اول میباشد اما بعد از این مدت بتدریج بهتر میشود . اگر خستگی و ضعف بیش از حد دارید و این وضعیت بعد از سه ماه اول ادامه دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. چون این وضعیت ممکن است به علت مشکل کم خونی باشد گاهی این احساس خستگی تا پایان بارداری ادامه دارد  که به علت راحت نبودن مادر و خواب ناکافی مادر می باشد.

مقدار وزن در طول دوران بارداری اضافه شود
اگر وزن گیری مناسب درزمان بارداری صورت نگیرد برای جنین خطراتی به همراه دارد. به غذاها ناخنک نزنید ،حتما غذاهایتان را کامل میل کنید . صبحانه ای که به میزان کافی از پروتئین و کربو هیدرات (گوشت ،لبنیات ،قند )
دارا باشد بهترین غذای شماست. مادران بطور معمول بین 8 تا 11 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می کنند . پزشکان برای خانم هایی که اضافه وزن زیاد از زمان قبل از بارداری دارند،مقدار کمتری اضافه وزن بارداری را توصیه میکنند.

زنان باردار و اجازه مسافرت کردن
مسافرت در طی بارداری بسیار سرگرم کننده و راحت می باشد در صورتی که مسائل کوچکی را درنظر داشته باشید:
1- مسافرت رادر طی سه ماه دوم حاملگی ترتیب دهید (بین هفته 4 تا 28 ) چون در مسافرت سه ماه اول بارداری شانس خطر سقط بیشتر میباشد و در سه ماهه سوم شانس به دنیا آمدن زودتر از موعد نوزاد بیشتر است .
هم چنین در این زمان حالت تهوع و خستگی مادر بسیار کمتر از سه ماهه اول بارداری میباشد.
2- از نشستن زیاد هنگام مسافرت خودداری کنید . سعی کنید در طی مسافرت قدم بزنید،بنشینید یا عضلاتتان را هریک ساعت بکشید . این کار مانع از کند شدن و توقف  گردش خون بدن میشود و از تورم پاها جلوگیری می کند.
3- هر 2 تا 3 ساعت حدود یک لیتر آب بنوشید تا از دهیدرا تاسیون یا از دست دادن آب بدن جلوگیری کنید و با هربار احساس داشتن ادرار ،سریعا به دستشویی بروید و ادرار خود را تخلیه کنید  تا از عفونت ادراری جلوگیری کنید.
4- از خوردن غذاهای حاوی فیبر زیاد مثل انواع سیب و هویج غفلت نکنید.
5- لباس های گشاد و با گرمایش کافی بپوشید و از پوشیدن کفش نامناسب و تنگ خود داری کنید.


نوشته شده توسط مهسا بانو دانشجوی علوم بهداشتی در تغذیه در چهارشنبه 27 شهریور 1387 و ساعت 10:09 ق.ظ
 نوشته های پیشین
:: خوردن آب لیمو ترش و دارچین به همراه چای مفید است:: انگور بخورید،پیر نشوید:: خوراک سوسیس و اسفناج:: کلسترول خوب و بد چیست؟:: میلک شیر عسل:: راه پیشگیری ازبیماری چشم:: کوفته ی جنوبی:: یك مشت بادام ،یك خروار ارزش غذایی:: میوه های سلامتی بخش:: فشار خون:: بیماری های گوش:: غذاهایی برای بهتر دیدن و شنیدن:: رفع نفخ و قولنج:: کیک بستنی:: جلوگیری از تشکیل خطوط روی شکم و بدن در زمان بارداری
+ جلوگیری از تشکیل خطوط روی شکم و بدن در زمان بارداری

صفحات :